Hoe creeer je diepte en contrast in je modelfotografie?
Hoe creëer je diepte en contrast in je modelfotografie?
Als we echt diepte en contrast willen creëren en je schiet nu nog vaak recht van voren, dan moeten we de richting van ons licht gaan veranderen. Vandaag gaan we kijken naar een van de oplossingen om de donkere kant wat op te lichten. En een aantal echt coole effecten te krijgen bij de bekende Rembrandt verlichting. Hoe creëer je contrast en diepte? lees verder
Diepte
We kennen allemaal wel de term “3 dimensionaal”. Vaak word hier mee bedoeld dat een foto echt van het scherm lijkt te komen. Dit effect kun je vaak bereiken door wat meer contrast in de foto te brengen. Niet via de contrast slider, maar in het licht. Vaak doen we dit door bijvoorbeeld het licht wat meer naar de zijkanten te zetten. Denk aan de bekende Rembrandt verlichting. Dat is, denk ik, een van de bekendste als het over een “3D” look gaat.
Dus hoe creëer je contrast en diepte? Dit effect bereik je door het licht aan de zijkant, bijna achter het model te plaatsen. Het nadeel van deze belichting is dat de achtergrond vaak erg donker word. Nu kan dit soms heel mooi werken. Maar soms wil je natuurlijk gewoon de achtergrond ook wat beter kunnen zien.
Voor mij moet de achtergrond in ieder geval iets beter worden verlicht dan de donkere kant van het gezicht. Dit betekent dat er enige scheiding is tussen het model en de achtergrond. Alles zwart laten worden of nauwelijks zichtbaar maken is soms mooi. Maar meestal blijf je gewoon zitten met een beeld dat niet goed voelt omdat je model letterlijk opgeslokt word door de achtergrond.
Accent versus flare of misschien beide
De Rembrandt verlichting zie je hieronder, en zoals veel fotografen was dit toen ik begon met fotografie meteen een van mijn favoriete lichtopstellingen.
Maar op de een of andere manier hield ik nooit van het donkere deel van het gezicht. De makkelijkste oplossing is natuurlijk het gebruik van een reflectiescherm. Maar dat werkt alleen als hij genoeg licht krijgt om terug te kaatsen. Omdat ik mijn flitsers meestal vrij dicht bij het model gebruik, valt er niet veel licht op het reflectiescherm, waardoor er niet genoeg terugkaatst naar het model. Tel daarbij dat ik vaak grids en een wat hogere hoek gebruik en een reflector is vaak niet ideaal.
In deze video gebruiken we ook een reflectiescherm om meer licht op het model te krijgen
Omgekeerde kwadratenwet
Dit komt natuurlijk door de omgekeerde kwadratenwet. Deze dicteert dat het licht over de afstand wegvalt. Dit betekent dat als je je flitsers heel dicht bij het model plaatst, het licht heel snel minder fel zal worden en dus ook niet genoeg “kracht” over heeft om ook terug te reflecteren op het gezicht. Als je het licht verder weg zet word dit effect minder maar verlies je ook veel van het contrast in het beeld.
Oplossing
Meestal los ik dit op door een extra lichtbron aan de schaduw kant te gebruiken. Nu kun je ervoor kiezen om deze achter je model te plaatsen. En zo gewoon de zijkant te verlichten, waardoor de schaduwen worden geopend. Maar zoals je hier ziet belicht ik ook meteen de achtergrond, en geef ik een accent aan het model. Allemaaal met 1 accentflitser.
Je kan er ook voor kiezen om deze iets naar achteren te bewegen om alleen de kaaklijn te verlichten. Dit werkt al als een zonnetje. Maar laten we de lat hoger leggen en kijken waarom ik zowel de achtergrond als het model kan belichten met 1 flitser.
De truuk zit in de omnidirectionele dome die op de accentverlichting zit.
Door een lichtbron te gebruiken met een meer diffuse lichtbron, in mijn geval gebruik ik in de volgende foto’s de omnidirectionele dome van Rogue. Dit is een mooie kleine dome van het magnetische systeem die uitermate geschikt is om zowel een groter oppervlak te belichten. Maar ook perfect is om als een accent verlichting te gebruiken met een zeer mooie lensflare.
De plaatsing van een dome lijkt misschien heel makkelijk. En als je ernaar kijkt zou je dat ook denken “gooi maar ergens neer, hij verlicht toch rondom” Maar juist bij dit soort lichtbronnen is het fantastisch om te “featheren”
Featheren
Voor bijna alle lichtbronnen geldt dat als je naar het center kijkt de lichtkwaliteit wat hard is. Des te meer je naar de zijkanten gaat word de lichtsterkte minder maar ook de hardheid van het licht.
Hiervoor is een lichtbron zoals een omnidirectionele dome uitermate geschikt. Je kan veel licht richting de camera sturen voor een lensflare maar toch nog net genoeg overhouden voor de kaaklijn van het model met mooi zacht licht. Door de dome in de 1e foto ook wat te kantelen en van boven te laten komen kon ik zowel de kaaklijn belichten als de achtergrond. En gaf hij als bonus (omdat hij hoger stond) ook nog een accent lijn over het haar. De dome staat als het ware tussen het model en de achtergrond in. Door hem te kantelen bepaal ik hoeveel licht welke kant op gaat, als het ware een soort van ratio, maar dan zeer fijn instelbaar.
Dome
De dome is fantastisch om de zijkanten te gebruiken. Maar experimeteer ook met andere lichtbronnen. De zijkanten van het licht zijn het geheime ingredient in ontelbare foto’s.
Hier zie je een paar foto’s waarbij ik behoorlijk wat licht op de lens laat vallen maar toch het model niet overbelicht. Het is mogelijk dit met softboxen te doen maar een dome is hier gewoon perfect op zijn plek.
Als je trouwens niet tevreden bent met je lensflares, probeer dan eens wat oudere M42-lenzen. Je kan deze op de meeste camera’s gebruiken via een omzetring. Of als je het helemaal luxe wil doen kun je kiezen voor een Techart of FotoDiox adaptor die van manuele lensen autofocus lensen maakt. Dat werkt fantastisch. Nadeel is dat ze volgens mij alleen voor Sony beschikbaar zijn.
Wil je je eigen lenzen gebruiken dan zul je merken dat ze tegenwoordig coatings gebruiken die lensflares flink tegen gaan, of wat hard maken. Je kan dit oplossen door bv een filter te gebruiken op de lens. Ik gebruik zelf de K&F concept black diffsusion. Deze geeft nagenoeg geen effect als je geen backlighting gebruikt, maar zodra hij licht direct vangt dan vergroot hij de lensflare behoorlijk en de huid krijgt een hele mooie gloed.
Video over het creëren van contrast en diepte
Oké, omdat beelden meer zeggen dan woorden, laten we eens kijken naar veel beelden na elkaar, die we video noemen over het creëeren van contrast en diepte.
Je koopt de Rogue magnetische producten in de Frank Doorhof webshop
de achtergrond is de Click Backdrop: de Metalic Rust Wall met Floor van Click Backdrops 274x396cm