Op vakantie gefilmd en dan?

Tips van vlogger/fotograaf Frank Doorhof

We zien deze vraag vaak voorbij komen. Online, maar ook via mail enw e krijg er ook vragen over in de fotografie workshops. 

“Ik heb veel materiaal van een event/vakantie etc. maar hoe nu…. het is echt veel”

Zoals je misschien weet doen wij hier enorm veel video werk, kleine tips videos, vlogs, behind the scenes, reviews, interviews, tutorials etc. en door de jaren heen zijn we natuurlijk ook problemen tegen gekomen, vandaar dat het misschien leuk is even wat op een rijtje te zetten wat je ENORM veel tijd kan schelen.

 

Automatische edit/bewerkings software

Vaak hebben mensen zoveel materiaal geschoten dat ze door de bomen het bos niet meer zien en dan maar auto editing software gaan gebruiken/zoeken. Toch is dat niet de oplossing aangezien die software natuurlijk nooit weet wat jij wilt zien, het maakt een random keuze en zet dit op muziek, verre van ideaal.

adobe premiere

Gratis of betalen voor de bewerkingssoftware?

Natuurlijk kun je gratis software gebruiken maar dat is lang niet zo goed als betaald, dit hoor je vaak maar dat is niet waar.

Sinds een paar jaar is er een perfect gratis pakket beschikbaar onder de naam Davinci Resolve van Black Magic. Het is een enorm compleet pakket en tenzij je met 2 videokaarten wilt werken en dingen wilt doen die je zeker niet wil doen als je dit leest dan is de gratis versie absoluut meer dan genoeg, waarschijnlijk al wel overkill.

Wil je het wat simpeler check dan bv project Rush van Adobe, of bv moviemaker, iMovie etc.

Betaald zijn er mooie oplossingen zoals Adobe Premiere, Final Cut Pro X, Vegas etc.

Uiteindelijk moet je je realiseren dat nagenoeg alle software hetzelfde werkt, er is een tijdlijn waar je alles op gooit, je kan overgangen gebruiken en kleur aanpassingen doen, audio toevoegen etc. het is eigenlijk overal hetzelfde.

 

Pff, veel te ingewikkeld, die software

Nope, niet waar.

Zoals boven gezegd, ze werken allemaal hetzelfde, je moet alleen filteren, dus kijk niet naar alle mogelijkheden. Maar begin. Gooi je video op de tijdlijn en ga gewoon editen, heb je wat anders nodig dan de basics? gebruik YouTube om te vinden wat je zoekt. Echt geloof me, nagenoeg elke video editings pakket heb je in een uurtje door als het gaat om de basis, aangezien ze allemaal op hetzelfde principe werken, pas als je dieper gaat kijken zijn er grote verschillen.

Zo heeft bv Final Cut Pro de magentische tijdlijn, heeft Davinci de geniale “onder en boven clips” die het mogelijk maken om zeer accuraat cuts te maken op de beat van de muziek en later gewoon de clips te verschuiven zodat je het juiste gedeelte pakt. Het is moeilijk uit te leggen maar het principe is geniaal. Ik ga het toch proberen.

Zie het als 2 strips die je naast elkaar legt, maak een ruimte tussen die 2 strips en leg er een strip onder. De onderste strip kun je nu vrij bewegen onder de bovenste strips. Dit betekend dat je niets fysiek van de clips afknipt maar ze gewoon kan bewegen onder de voorliggende en achterliggende clip. Nogmaals het klinkt moeilijk maar het is echt geniaal en maakt bv edits waar heel veel beweging in zit en langere tijd duren (bv drone beelden) echt bizar makkelijk te editen. Wat ons meteen op het volgende brengt.

Film slim en schiet met je hersenen

Het grootste probleem met video editing is de lengte van de clips.

Wat je bij 99% van de consumenten ziet is dat ze veel te lang filmen, clips van 2-3 minuten zijn geen uitzondering. Dit werkt misschien perfect als je een filmpje wilt maken van 1 dag of 1 event met slechts 5-6 opnames. Maar als ik bv kijk naar ons vlog dan is dat per episode tussen de 70-300 clips. Dat moet terug gebracht worden naar 5-15 minuten. Als alle clips 15-20 seconden zouden duren kost het editen van een vlog me ongeveer 4-5 uur. Dat moet ik doen na de workshop en vóór het avond eten, dus binnen een uur.

Maak je geen illusies dat lukt je de eerste keer absoluut niet, maar door slim te filmen kun je het wel enorm makkelijk maken.

We gebruiken hier zelf de 5 seconden regel, de gemiddelde clip duurt niet langer dan 5 seconden, tenzij er echt wat bijzonders gebeurt. Op deze manier pak je echt alleen de “highlights” en maakt het het editen eigenlijk super makkelijk. Je gooit alles in volgorde op de tijdlijn, gooi er muziek onder en ga editen op de beat van de muziek…..

 

Maak het interesssant

Ik zeg altijd “als je het zelf leuk vind hoeft een ander dat niet te vinden” We hebben het allemaal wel meegemaakt, ellenlange video’s van vakanties met steeds dezelfde shots. Zorg ervoor dat dit jou niet gebeurt. Film korte fragmenten en dan gebeurt er al zoveel op het scherm dat de kijker wel blijft kijken, plus de uiteindelijke video is korter.

Heb je een langere scene (bv een dashcam) versnel deze dan, maak de eerste seconde standaard, maak dan een cut en versnel dit met een X percentage, en zorg dat de laatste seconde ook weer standaard snelheid is, dit maakt het veel interessanter, en bovenal leuker om naar te kijken.

Standpunten, waar ga je zelf staan

Onthoud de volgende standpunten. Closeup, 1/3 en full. Wissel deze af.

Niemand wil een video zien waarbij we wel verschillende tijdsdelen laten zien maar allemaal vanuit hetzelfde standpunt. Als wij bv een tutorial schieten dan probleer ik bij de belangrijke dingen het beeld rustig te houden maar als ik bv een keyelement aanhaal dan zoomen we even in op mijn gezicht, dit legt even de nadruk ergens op. Maar verder houden we het beeld heel rustig.

Als we echter een dynamisch process filmen zoals een workshop of fotoshoot dan wisselen we af tussen de closeup en full en 1/3 dit maakt het beeld zeer dynamisch en plezierig om naar te kijken ondanks dat het misschien hetzelfde standpunt is. Kijk maar eens op ons YouTubekanaal naar de verschillen.

Muziek

Absoluut noodzakelijk, echt niemand zit te wachten op een video met alleen maar jullie gepraat of gelach of het geruis van de wind. Wat mensen vaak vergeten is dat het JOUW herinneringen zijn. Dus voor jou roepen die beelden emotie op en brengen je terug naar dat moment, maar voor de kijker is het…. wel gewoon iets waar ze naar kijken om jou een plezier te doen, iets te leren, ge-entertaint te worden etc. Met andere woorden zij hebben die herinneringen niet. Door muziek te gebruiken kun je wel die sfeer oproepen die jij voelde en daarmee de kijker mee nemen op je reis.

Wat voor muziek dan?

Als het alleen voor jezelf is, of binnen je huiskamer/club kun je gewoon pakken wat je wilt (het is niet helemaal legaal maar goed). Als je echter de video naar buiten brengt word het zeer belangrijk dat je goed oppast wat je gebruikt. De nieuwste hit van xxxx kun je vergeten, maar zelfs een obscure track van een band uit de jaren 80 zal al snel opgepakt worden door de internet politie (lees trollen) en je video word geblocked of gelimiteerd.

Goede muziek vinden kan op een paar manieren.

Je kan het zelf maken (het leukst)

Je kan YouTube music gebruiken (gratis en veel), makkelijk te sorteren. maar ook een beetje standaard.

of (en dit gebruiken wij) je kan een abonnement nemen op bv Epidemic waarmee je bijna elke dag wel nieuwe tracks krijgt, geluidseffecten, stingers etc. je kan zelfs kiezen voor de hele soundtrack of delen, het is echt fantastisch, maar het is prijzig. Gelukkig is daar een oplossing voor.

Talentsy

Neem een abonnement op talentsy voor maar USD 7.99 per maand en je krijgt enorm veel leuke dingen voor YouTube, merchandise etc. maar ook een gratis abonnement op Epidemic. En alleen dat is die USD 7.99 al meer dan waard. Gebruik deze link als je lid wilt worden (je steunt ons werk dan ook). https://go.talentsycreators.com/Frankdoorhof

Edit op de beat

Er is niets zo irritant als overgangen die na of voor een beat zitten (mits goed getimed), het beste is dan ook om een ruwe schets te maken van je video materiaal, dan kies je de audio en ga je op de beat editen, dit kan bv in Premiere door gewoon de video te laten lopen en elke keer als je een overgang wilt op de W toets te drukken, je video zal wat vaag gaan lopen maar concentreer je op de beats. Na 20-30 seconden check je wat je gedaan hebt en corrigeer je indien mogelijk, echter omdat je korte clips gebruikt zal je meestal goed zitten, dit maakt het edit process echt enorm veel sneller.

Schiet met het editen/bewerken in je achterhoofd.

Een van de meest gemaakte fouten met zowel video als fotografie is de gedachte “dat fixen we later wel” “even wat eraf knippen” “even wat veranderen” maar als je thuis komt met 8 uur video materiaal dan beland  je video ook in de regio “doe ik later wel”.

Toch kan het makkelijker en sneller.

We hebben het al gehad over korte clips maar je moet ook nadenken wanneer je op record drukt, we hebben een tijdje een stagaire gehad die consequent op record drukte en dan de camera in positie bracht, de camera weg draaide en dan op stop drukte. Ik als editor werd daar echt helemaal gestoord van, die vlogs duurde 2x zo lang om te editen. Stabiliseer je camera druk rustig op record en stop en beweeg dan pas weer de camera.

Daarnaast is het essentieel dat je stil staat, voor een strak, gestabiliseerd shot.

Je kan daar apparaten voor gebruiken zoals gimbals of gebruik de DJI osmo pocket (echt ideaal) maar zorg dat je video stabiel is. Lukt het niet uit de hand pak dan een statief. We hebben zelf altijd gorilla pods bij ons met een houder voor de telefoon als we daarmee schieten (bv op reis) maar eigenlijk is alles bij ons vervangen door de Osmo Pocket (dat heeft echt de video wereld op zijn kop gezet voor consumenten).

Als je niet al te stabiel bent…. BEWEEG DAN NIET JE CAMERA….

Echt, er is niet ergers dan schokkerig video, je word daar de kijker ook niet vrolijk van. Beter een gefixeerd standpunt voor 2 seconden en dan een cut naar een andere locatie, dan een beweging die schokt.

 

Vergeet ook niet dat je vaak filmt op 25 frames per seconde (of 24) en dat een pan (beweging) dus sowieso al langzaam moet wil je het mooi houden, kan je op 50 frames schieten raadt ik dat dan ook enorm aan. Maar in het begin, probeer gewoon niet teveel te bewegen.

 

Workflow

Snel editen hangt samen met workflow. Zorg ervoor dat je duidelijke mapjes hebt met dagen en camera’s. Wij maken bv mapjes met camera 1, camera 2, camera 3, B roll. B roll kan bv een drone zijn of een dashcam, het is materiaal dat toegevoegd word. Op deze manier maak je het overzichtelijk en weet je meteen waar je heen moet.

Nog meer tips

Editen on the road is erg leuk om te doen, en scheelt tijd thuis. Wat je op reis doet in bv het vliegtuig hoef je thuis niet meer te doen. Jammer genoeg zijn veel apps wat beperkt maar met Adobe Rush is dat nu verleden tijd, je kan een “pre-edit” maken en deze direct in premiere importeren en afmaken met de effecten/mogelijkheden die je niet op de mobiele app hebt. Voor Apple is ook iMovie ideaal.

 

Voor Android gebruik ik zelf Powerdirector (betaald) en dat is echt een waanzinnig compleet pakket en het werkt ideaal zelfs met 4K materiaal op zowel de telefoon als tablet.

 

Voor filmen zal ik kort zijn, alles kan video’s maken tegenwoordig, maar kijk eens naar de Osmo Pocket van DJI dit is een kleine camera die je letterlijk in je zak kan steken en die fantastische beelden maakt, nu hebben we dit vaker gezien, maar de Osmo pocket heeft een waanzinnig goede gimbel waardoor hij super stabiel is.

 

Natuurlijk zijn er legio meer tips en tricks, maar ik denk dat dit veel mensen al zal helpen.

Heb je vragen, stel ze gerust.

 

We vinden het leuk als je je abonnneert op ons YouTube kanaal. Hoe meer abonnees, hoe meer fabrikanten ons waarderen en dus artikelen beschikbaar stellen voor reviews. bijvoorbeeld deze van de Omnicharge, de enige die onze DELL laptop waarmee we editten in de lucht houdt.